22. chvíľka hudobných postrehov

26. prosince 2015 v 17:14 | © Créatio |  Hudobné výstrelky
Vítam vás pri našej dvadsiatej druhej chvíľke s klasickou hudbou. Niet krajšieho času, ktorý by hudba mohla spríjemniť, než upršané jesenné počasie, nemyslíte?

Hneď na úvod by som vás rada upozornila na istú internetovú stránku, ktorá pre vás bude zaujímavá v prípade, že by ste sa chceli pozrieť na súčasné predstavenia opier zo zahraničných divadiel. Táto stránka vám totiž bez registrácie a úplne zdarma poskytuje zhliadnuť aktuálne 8 operných titulov s tým, že len za október pribudnú ďalšie dve. Opery sú k dispozícií s voliteľnými titulkami. Ak vás táto stránka zaujme, jej sledovanie vrelo odporúčam!

|- The Opera Platform -|


Odporúčaná opera:

A práve cez túto stránku, ktorú poznám v podstate od jej prvej "premiérovanej" opery, Vediho La Traviaty, práve cez túto stránku som zhliadla Pucciniho operu La Bohéme. So spätným náhľadom je pre mňa skutočne zaujímavosťou, prečo som sa k tomuto dielu nedostala skôr. Vedela som, o čom táto opera je (čo je u mňa veľkou zriedkavosťou), dokonca som poznala jej árie, no v celku som ju nikdy nevidela. O aké dielo som sa len pripravila! Opera je priam nasiaknutá umením, umeleckým myslením a vôbec...
V skratke, u mňa zabodovala.

Opera má sama o sebe okolo dve hodiny, predstavenie jednej árie je veľmi malou záležitosťou. Ako napokon vždy, najlepšie je, ak má človek čas a chuť a pozrie si celé dielo. A najmä s titulkami, pretože najväčší zážitok z opery je s jej prekladom.
Ale doba je rýchla.
Preto vám aspoň ponúkam k nahliadnutiu úžasnú Rodolfovu áriu "Che Gelida Manina". V prevedení Jose Carrerasa a s anglickými titulkami. Zaľúbila som sa do toho textu...


Táto ária sa nachádza zhruba dvadsať minút po začatí a na ňu nadväzuje ďalšia známa ária, v ktorej sa predstavuje Mimi, "Si, mi chiamano Mimi", túto áriu sme si spomenuli v jednej z predošlých chvíľok (ako vidíte, vytrhnutú z kontextu).



Isto ste si všimli, že niekedy vo chvíľkach som upozorňovala na istého ruského tenoristu, Maxima Mironova. Toto video bolo uverejnené pred týždňom, no ako zažratý fanúšik som ho videla už po dvoch hodinách. Ak dovolíte, dám vám ho do pozornosti.

K počutiu je veľmi lahodná interpretácia krátkej serenády "Se il mio nome" z Rossiniho Barbiera zo Sevilly.

Ak vás tento tenorista tiež zaujal, ako jeho verný fanúšik vám prikladám aj odkaz na pred týždňom uverejnené video z roku 2014, kde spieva Donizzetiho áriu "Ah mes amis... Pour non ame", s ktorou sme sa už síce v hudobných chvíľkach stretli, ak si spomínate. No jeho interpretácia a výraz ma stále fascinuje.




Tiež sme sa už... veľakrát stretli so spevákom-basistom Ferrucciom Furlanettom (to je hlas!). Stvárnil veľmi veľa rolí, no pre mňa medzi tie príťažlivé patrí okrem niekoľkých iných jeho / Mozartov Figaro z Figarovej svatby či z Dona Giovanniho postava Dona Giovanniho, Leporella či Masseta. Opera Don Giovanni môže pre mužov barytonistov /basistov /basbarytonistov predstavovať istú výzvu, pretože jeden spevák je za istých okolností schopný odspievať všetky tieto tri role.
Ja som pred časom vyhrabala túto nahrávku, kde Furlanetto spieva priamo zvodcu Dona Giovanniho. Konkrétne sa jedná o rečitatív a duet "La ci darem la mano", v ktorom D. G. zvádza Zerlinu, nevestu Masseta.


Takisto výrazovo je zaujímavý aj barytonista Paolo Montarsolo, ktorý doviedol Dona Magnifica z Rossiniho Popolušky s dirigentom Claudiom Abbadom k dokonalosti. Podarilo sa mi ho nájsť aj na iných nahrávkach, vypočujme si ho z Donizettiho Dona Pasquala v duete s Thomasom Hampsonom "Cheti, cheti immantinente".


Od opernej tvorby na chvíľku zablúďme k tvorbe piesňovej, konkrétne k piesňam Roberta Schumanna. Jeho piesne vznikali zhudobnením slov literárnych básnikov, hoc i takých ako bol Goethe. Zo Schumannom sme sa už stretli pri piesni "Der Nussbaum", Orech. Dnes si vypočujem Lieb und Freud! v interpretácií tenoristu Iana Bostridga, ktorý sa špecializuje na piesňovú tvorbu (Schuberta).


Stalo sa vám niekedy, že ste sa pri posluchu hudby báli? I také diela existujú. Buď doprevádzajú hororové filmy alebo rovno operu! Vskutku, veľmi desivý hudobný kus sa nachádza v Pucciniho Tosce, v opernom "Te Deum". Hlavné slovo prenechávam Brynovi Terfelovi.

Z nahrávok, ktoré sú k dispozícií, som nenašla lepšiu. Spevácky možno i áno, ale táto je vedená v pomalšom tempe, ktoré na to sedí veľmi trefne a tiež i kvôli zboru. No ak by ste mali záujem o spevácky iný výkon, odporúčam ešte
túto nahrávku s úžasným Samuelom Rameyom.
Na konci sa jeho hlas nesie cez zvuk celého orchestra a zboru! A je ho pritom stále počuť!


Trošku ma i prekvapilo, že sme sa ešte nevenovali árií "Una voce poco fa" z Rossiniho opery Barbier zo Sevily. Je to úžasná Rossiniho ária pre soprán a je k vypočutiu v toľkých úžasných prevedeniach... Spievali ju hádam všetky vynikajúce sopranistky v svetovom meradle.
V interpretácií Joyce DiDonatto.


Nuž a dnešná hudobná chvíľka sa blíži ku koncu. Ďakujem vám, že ste i tú dnešnu chvíľku strávili s opernými a piesňovými hlasmi.
Posledná nahrávka bude veľmi stará a slabej kvality. Do môjho zoznamu diel na počúvanie nebola kvôli tomu zaradená, no je mojim favoritom. Pripravte si poriadne topánky, ide sa tančiť! :)
Bixio - "Vola, vola" v interpretácií Giuseppe Di Stefana, "Pippa".


Krásny večer vám prajem! Užite si posledné dni tohto roka! :)
Créatio.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama

---





Chcete sa dostať na hlavnú stránku? - creatio.blog.cz


free counters
Meranie spustené od 1. júla 2012

Copyright © 2009 - 2015 [ Créatio ]
Všetky práva vyhradené.

S akýmkoľvek šírením obsahu tejto stránky bez vyslovného
súhlasu autora autor . n e s ú h l a s í .